Kartoffelmos - tvang eller?

4. april 2007

Alder:
6 mdr.

Kartoffelmos - tvang eller?

Hej Helen

Jeg har en datter på 6½ måned. Hun har fået mos og grød siden hun var ca 4 måneder. Grøden har hun altid været glad for, både med og uden frugtmos. Hun spiser både havregrød, øllebrød, boghvedegrød (flager) og risflagegrød nu.

Men mosen! Hun er ikke glad for kartoffelmos, uanset hvordan jeg tilbereder den; fast, flydende, med smør, olie osv. Jeg har prøvet at mose den med gaffel, gennem en sigte, på traditionel vis med piskeris, sågar med blenderen. Men den unge dame kan bare ikke fordrage kartoffelmos. Anden slags mos er ok - især ærtemos er et hit.

Men så har jeg jo læst sundhedsstyrelsens guide, og her står at kartoflerne bør udgøre bunden i enhver mos, fordi den ikke mætter nok ellers. Tja - den mætter heller ikke hvis damen ikke spiser af den. :-)

Kan jeg gøre noget andet? Blende ris fx? Blande havregrød op med grøntsager, eller får hun for meget grød så?

Sophie ammes om morgenen, får grød om formiddagen, mos eller grød til frokost og mos/grød til aftensmad. Derudover ammes hun 2-3 gange om ...

Annonce

... dagen og får ca 120-150 ml vælling om aftenen. Og så ammer jeg hende 2 gange hver nat. Det er måske også et problem - for går der ikke appetit fra de daglige skemåltider på den måde? Men hvordan får man hende vænnet af med det?

Hun sover typisk fra otte til halv otte om morgenen, afbrudt af 2xamning (vågner selv) plus et par gange hvor hun lige skal have sutten.

Et lille bispørgsmål: Vi bor pt i Belgien, skal være her i alt 3 måneder. Jeg har ikke kunnet finde "normal" modermælkserstatning som vi kender det fra Danmark - i brikker. Kun som pulver. Hvis det skal være tilsat ekstra jern, skal jeg bruge type 2 præparaterne. Jeg har set andre spørgsmål til Nan2, så derfor er jeg jo lidt loren ved det.

Jeg bruger Nutrilon 2, som er beregnet på børn fra 4-8 måneder. Det bruger jeg som basis for vælling om aftenen og ellers i mos, grød osv. Er det et problem? Bør jeg bruge et type 1 produkt i stedet?

Håber du kan svare på denne sværm af spørgsmål. Mødregruppen er langt væk! :-)

Med venlig hilsen
Kathrine & Sophie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi