Brev:
Kartoffelmos - tvang eller?
4. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kartoffelmos - tvang eller?
Hej Helen
Jeg har en datter på 6½ måned. Hun har fået mos og grød siden hun var ca 4 måneder. Grøden har hun altid været glad for, både med og uden frugtmos. Hun spiser både havregrød, øllebrød, boghvedegrød (flager) og risflagegrød nu.
Men mosen! Hun er ikke glad for kartoffelmos, uanset hvordan jeg tilbereder den; fast, flydende, med smør, olie osv. Jeg har prøvet at mose den med gaffel, gennem en sigte, på traditionel vis med piskeris, sågar med blenderen. Men den unge dame kan bare ikke fordrage kartoffelmos. Anden slags mos er ok - især ærtemos er et hit.
Men så har jeg jo læst sundhedsstyrelsens guide, og her står at kartoflerne bør udgøre bunden i enhver mos, fordi den ikke mætter nok ellers. Tja - den mætter heller ikke hvis damen ikke spiser af den. :-)
Kan jeg gøre noget andet? Blende ris fx? Blande havregrød op med grøntsager, eller får hun for meget grød så?
Sophie ammes om morgenen, får grød om formiddagen, mos eller grød til frokost og mos/grød til aftensmad. Derudover ammes hun 2-3 gange om dagen og får ca 120-150 ml vælling om aftenen. Og så ammer jeg hende 2 gange hver nat. Det er måske også et problem - for går der ikke appetit fra de daglige skemåltider på den måde? Men hvordan får man hende vænnet af med det?
Hun sover typisk fra otte til halv otte om morgenen, afbrudt af 2xamning (vågner selv) plus et par gange hvor hun lige skal have sutten.
Et lille bispørgsmål: Vi bor pt i Belgien, skal være her i alt 3 måneder. Jeg har ikke kunnet finde "normal" modermælkserstatning som vi kender det fra Danmark - i brikker. Kun som pulver. Hvis det skal være tilsat ekstra jern, skal jeg bruge type 2 præparaterne. Jeg har set andre spørgsmål til Nan2, så derfor er jeg jo lidt loren ved det.
Jeg bruger Nutrilon 2, som er beregnet på børn fra 4-8 måneder. Det bruger jeg som basis for vælling om aftenen og ellers i mos, grød osv. Er det et problem? Bør jeg bruge et type 1 produkt i stedet?
Håber du kan svare på denne sværm af spørgsmål. Mødregruppen er langt væk! :-)
Med venlig hilsen
Kathrine & Sophie